. Predmetom zákazky Elektronizácia služieb mesta Snina je zabezpečenie elektronizácie služieb mesta a všeobecné sprístupnenie elektronických služieb, ktoré mesto Snina poskytuje verejnosti v rámci kompetencií vymedzených zákonom, a zabezpečenie prevádzkovej podpory na obdobie 5 rokov.
Primárnym cieľom realizácie zákazky je poskytovanie väčšieho množstva kvalitnejších elektronických služieb širokej
verejnosti a zabezpečenie ich všeobecného prístupu a použiteľnosti. Strategický cieľ projektu sa dosiahne naplnením
zadefinovaných špecifických cieľov projektu t.j. zavedením povinných a voliteľných služieb v Meste Snina, ktoré
zabezpečia občanom a podnikateľom komfortné vybavenie služieb; dobudovaním potrebných informačných systémov a
zabezpečenie ich interoperability a integrovaním eGovernment služieb do celkovej architektúry eGovernmentu na
Slovensku. Vzhľadom na súčasný stav elektronizácie služieb v meste je nevyhnutné ho rozšíriť o moduly a komponenty,
ktoré prispejú k zvýšeniu komfortu vybavovania služieb z pohľadu verejnosti, ako aj úradu samosprávy. Cieľom
nasledujúceho opisu je definovať predmet obstarávania a spôsob poskytovania služieb v rámci implementácie projektu
Integrovaného informačného systému mesta (ďalej len ako IISM).
V rámci schválenej žiadosti o nenávratný finančný príspevok mesto Snina popísalo špecifické ciele, ktoré sú v súlade s
cieľom opatrenia 1.2 Efektívna samospráva a zároveň napĺňajú ciele definované v aktuálnej Koncepcie rozvoja
informačných systémov:
1.Zavedenie povinných a voliteľných služieb v Meste Snina, ktoré zabezpečia občanom a podnikateľom komfortné
vybavenie služieb
2.Dobudovanie potrebných informačných systémov a zabezpečenie ich interoperability
3.Integrovanie eGovernment služieb do celkovej architektúry eGovernmentu na Slovensku
Tieto ciele sú hlavným zámerom nasadenia a vytvorenia IISM.
Hlavným cieľom projektu Elektronizácia služieb Mesta Snina je Zabezpečenie zvyšovania a skvalitnenia portfólia
elektronických služieb Mesta Snina a elektronizácia jeho procesov.
Cieľ projektu predstavuje trvalý úžitok špecifických cieľov projektu pre užívateľov po skončení projektu. Hlavnou
cieľovou skupinou sú v tomto prípade občania a podnikatelia mesta Snina. Cieľom projektu je poskytovanie väčšieho
množstva kvalitnejších elektronických služieb širokej verejnosti a zabezpečenie ich všeobecného prístupu a použiteľnosti.
Strategický cieľ projektu sa dosiahne naplnením zadefinovaných špecifických cieľov projektu t.j. zavedením povinných a
voliteľných služieb v Meste Snina, ktoré zabezpečia občanom a podnikateľom komfortné vybavenie služieb;
dobudovaním potrebných informačných systémov a zabezpečenie ich interoperability a integrovaním eGovernment
služieb do celkovej architektúry eGovernmentu na Slovensku. Vzhľadom na súčasný stav elektronizácie služieb v meste
je nevyhnutné ho rozšíriť o moduly a komponenty, ktoré prispejú k zvýšeniu komfortu vybavovania služieb z pohľadu
verejnosti, ako aj úradu samosprávy.
Realizáciou aktivít projektu sa priamo prispieva k napĺňaniu špecifického cieľa prioritnej osi, ktorým je Vytvorenie a
implementácia integrovaného modelu verejnej správy a úspešnou implementáciou projektu sa prispieva ku globálnemu
cieľu OPIS, ktorým je Vytvorenie inkluzívnej informačnej spoločnosti ako prostriedku pre rozvoj vysoko výkonnej
vedomostnej ekonomiky.
Projekt je svojim zameraní plne v súlade s nasledujúcimi strategickými cieľmi Stratégie informatizácie spoločnosti:
Prepojiť existujúce registre, vytvoriť nové potrebné registre a zabezpečiť ich použiteľnosť na právne úkony.
oVybudovať, resp. dobudovať registre v pôsobnosti miestnej samosprávy potrebné pre elektronizáciu služieb v súlade s
platnou legislatívou a NKIVS a v nadväznosti na centrálne registre.
oZabezpečiť integráciu na centrálne informačné systémy v rámci NKIVS. Prepojenie novo navrhovaných IS a aplikácií
zabezpečujúcich vnútornú správu a riadenie úradu na základné registre verejnej správy.
Realizovať kľúčové nástroje pre poskytovanie elektronických služieb.
oZabezpečiť potrebné predpoklady pre poskytovanie elektronických služieb (infraštruktúra, školený personál,
oboznámenie obyvateľstva s novými možnosťami, zaručenie bezpečnosti online operácií).
oImplementovať riešenie pre komunikáciu občana alebo podnikateľa s miestnou samosprávou prostredníctvom
elektronických formulárov.
Zabezpečiť zvyšovanie a skvalitňovanie portfólia svojich elektronických služieb, vrátane zmeny procesov.
oPrispôsobiť procesy a organizačnú štruktúru miestnej samosprávy a OvZP pre účely efektívneho poskytovania
elektronických služieb. Pomocou procesnej analýzy sa identifikuje oblasť optimalizácie procesov.
Iniciovať a podporiť legislatívny proces umožňujúci realizáciu elektronických služieb verejnej správy.
oV rozsahu svojich právomocí podporiť a pripomienkovať legislatívny proces pri schvaľovaní legislatívnych noriem
súvisiacich s elektronizáciou služieb, zavádzaním štandardov a úpravách zákonov o ISVS.
Zefektívnenie a zvýšenie výkonnosti verejnej správy
oVytvoriť spoločnú zabezpečenú infraštruktúru pre e-Government i podporné činnosti.
Zjednotiť technologicky existujúce aplikácie a budovať nové komponenty na vybraných technológiách.
Vybudovať spoločné zabezpečené dátové centrum pre miestne samosprávy s prípadným zapojením OvZP, ktoré bude
poskytovať všetky služby prostredníctvom dátovej a komunikačnej siete.
Vybudovať centrálny elektronický helpdesk pre podporu informačných systémov a procesov s nimi spojených.
Vybudovať systém informačnej bezpečnosti v poskytovaní elektronických služieb.
oVyužívať centrálne aplikácie a služby pre realizáciu vybraných činností (účtovníctvo, ľudské zdroje, elektronické
platby,..). Systémovým riadením a využívaním už existujúcich projektov zabrániť duplicitám.
Integrácia na centrálne aplikácie, ktoré zabezpečia využívanie existujúcich systémov napr. centrálnych registrov.
oRealizovať 100% verejného obstarávania elektronickou formou vo všetkých oblastiach a odstrániť relevantné
legislatívne bariéry.
Zabezpečiť elektronické obstarávanie v súlade s platnou legislatívou a nariadeniami.
Zabezpečiť prepojenie na centrálny IS elektronického verejného obstarávania.
Zvýšenie kompetentnosti verejnej správy
oVäčšina zamestnancov na Slovensku bude počítačovo gramotná.
Zabezpečiť, resp. pokračovať vo vzdelávaní zamestnancov regionálnej samosprávy v oblasti počítačovej gramotnosti.
oZnásobiť pre svojich zamestnancov počet školení orientovaných na zdokonalenie špecifických IT, projektových a
manažérskych schopností.
Poskytnúť zamestnancom regionálnej samosprávy systematické vzdelávanie v oblastiach informačnokomunikačných
technológií, riadenia verejnej správny a rozvoja osobnosti.
Implementovať motivačný vzdelávací program pre zamestnancov regionálnej samosprávy zameraný na budovanie
špecializácie a certifikácie.
Rozšíriť pre zamestnancov miestnej samosprávy vzdelávanie formou e-learningu.
Súčasná realizácia komponentov architektúry mesta nevyužíva princípy SOA (Service Oriented Architecture). Jednotlivé
komponenty bloku Back Office navzájom komunikujú prostredníctvom spoločnej databázovej vrstvy. Medzi jednotlivými
blokmi architektúry však nie je vybudovaná spoločná servisná zbernica tzv. ESB (Enterprise Service Bus) zabezpečujúca
integráciu jednotlivých interných alebo externých ISVS.
Mesto v súčasnosti prevádzkujú informačné systémy, ktoré sú zamerané najmä na automatizáciu činností úradu. Ich
moduly sú zamerané najmä na účtovníctvo, mzdy, personalistiku, správu majetku, registratúru, rôzne evidencie a pod.
Ďalším používaným prvkom je portál, ktorý mesto používa na zverejňovanie informácií. Využíva pritom systémy správy
obsahu (CMS).
Z externých systémov sa využívajú centrálne registre obyvateľov a matriky, ktoré prevádzkuje Ministerstvo vnútra SR,
avšak nedochádza k automatizovanej synchronizácii údajov týchto registrov. Matrika MV SR je prevádzkovaná na
samostatnom sieťovom okruhu v rámci MsÚ. Používateľmi informačných systémov sú zamestnanci úradov. Verejnosť
má prístup len k údajom, ktoré sú zverejnené na portáli.
Technologicky sú systémy prevádzkované na platforme MS Windows, ako databázy sa využíva MS SQL Server 2008.
Mesto má k dispozícii servery, ktoré postačujú na prevádzkovanie súčasných informačných systémov.
Mesto na svojom internetovom portáli publikuje informácie o činnosti úradu, všeobecne záväzné nariadenia, rozpočty,
adresy organizácií a podobne. Systémy na úrade neposkytujú služby typu odosielania elektronických formulárov, resp.
elektronického podania.
Verejnosť môže na stránkach získať potrebné formuláre, na ktorých treba konkrétnu požiadavku predložiť. Vytlačený
formulár je potrebné doručiť osobne alebo klasickou poštou. Časť podaní sa môže zrealizovať aj prostredníctvom emailu.
Elektronické podanie v zmysle štúdie uskutočniteľnosti však na portáli mesta nie je možné vykonať.
Súčasná architektúra informačných systémov nevyužíva spoločné komponenty ÚPVS. Neobsahuje ani middleware
komponenty, ktoré by zabezpečili spoluprácu s inými systémami (či už v rámci mesta, alebo s externými systémami
verejnej správy).
Realizáciou projektu, ktorého cieľom je zabezpečenie zvyšovania a skvalitnenia portfólia elektronických služieb Mesta
Snina a elektronizácia jeho procesov, sa dosiahne zabezpečenie elektronizácie služieb mesta a všeobecné sprístupnenie
elektronických služieb, ktoré mesto Snina poskytuje verejnosti služby v rámci originálnych kompetencií vymedzených
zákonom. Pre poskytovanie eGovernment služieb sa predpokladá vybudovanie tzv. Integrovaného informačného
systému mesta (ďalej len IISM).
Plánovaný stav architektúry a infraštruktúry IISM bude založený na princípoch a smerovaní definovanom v NKIVS. V
súlade s tým bude podporovať využívanie centrálnych a spoločných modulov a bude vystavaná hlavne na princípoch
SOA, kde každý komponent plní jasne definovanú rolu a kde si tieto komponenty navzájom poskytujú služby a spravidla
sú voľne previazané pomocou integračných nástrojov na integráciu aplikácií (ESB) a integráciu procesov (Procesná
integrácia BPM, WFM, BRE).
Hlavné ciele tejto architektúry sú nasledovné:
zabezpečenie plnej integrácie procesov poskytovania eGov služieb
zabezpečenie flexibility a adaptability výslednej architektúry aplikovaním princípov SOA
integrácia komponentov do procesov za účelom zefektívnenia poskytovania služieb
separácia komponentov na základe jasne definovanej funkcionality a rozhraní služieb
Výstupom projektu Elektronizácia služieb Mesta Snina bude sprístupnenie služieb (eGovernment) v nasledujúcom
zozname:
Diskusné fórum obce
Elektronická úradná tabuľa obce
Informovanie o činnosti obce
Informovanie o dani z nehnuteľností
Informovanie o materských školách v obci
Informovanie o mestskej polícii
Informovanie o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Informovanie o odpadovom hospodárstve
Informovanie o pamätihodnostiach obce
Informovanie o regionálnom rozvoji a jeho podpore
Informovanie o sociálnych službách v obci
Informovanie o územnom pláne
Informovanie o verejnom obstarávaní
Informovanie o voľbách a referendách
Informovanie o základných školách v obci
Ohlasovanie činnosti samostatne hospodáriaceho roľníka
Ohlasovanie nelegálnych skládok, znečisťovania vodných tokov a životného prostredia. Vyzvanie majiteľa pozemku na
odstránenie odpadu.
Ohlasovanie porúch verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie
Ohlasovanie vzniku, zániku alebo zmeny poplatkovej povinnosti za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Ohlasovanie chýb na chodníkoch a priechodoch pre chodcov
Ohlasovanie chýb zjazdnosti komunikácií
Oznamovanie o konaní verejných telovýchovných, športových a turistických podujatí
Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani z nehnuteľností
Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani za ubytovanie
Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani za užívanie verejného priestranstva
Oznamovanie otváracích hodín prevádzkarne alebo ich zmeny
Oznamovanie strát a nálezov
Platenie miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Platenie miestnych daní
Platenie pokút, úrokov a sankčných úrokov
Podávanie daňového priznania k dani z nehnuteľností
Podávanie daňového priznania k dani za psa
Poskytovanie informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám
Poskytovanie nenávratných dotácií
Poskytovanie opatrovateľskej služby
Poskytovanie úľav alebo odpustenie daňového nedoplatku
Potvrdzovanie výšky pohľadávok voči obci
Povoľovanie osobitných prevádzkových hodín
Povoľovanie predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhovom mieste
Povoľovanie užívania a zabratia verejného priestranstva
Povoľovanie výrubu drevín
Predaj bytových priestorov obce
Predaj nebytových priestorov obce
Predaj ostatného nehnuteľného majetku obce
Prenájom hrobového miesta
Prenájom nebytových priestorov obce
Prenájom ostatného nehnuteľného majetku obce
Prideľovanie zberných nádob pre odpad a separovaný zber
Pripomienkovanie investičného zámeru obce
Pripomienkovanie návrhov nariadení
Pripomienkovanie návrhu označenia ulice a verejného priestranstva
Pripomienkovanie návrhu rozpočtu obce
Pripomienkovanie návrhu záverečného účtu obce
Publikovanie zoznamu neplatičov
Spracovanie elektronických účtovných dokladov
Určovanie, zmena alebo zrušenie súpisného a orientačného čísla
Vybavovanie sťažností a podnetov
Vydávanie rozhodnutí o uzávierke miestnej komunikácie
Vydávanie rozhodnutí o výrube dreviny vo verejnej zeleni
Vydávanie rybárskeho lístku
Vydávanie stanoviska k chovu nebezpečných živočíchov
Vydávanie voličského preukazu
Zriaďovanie vecného bremena na majetok obce
Zverejňovanie aktualít a informačný servis
Zverejňovanie zmlúv ktoré sa týkajú nakladania s verejnými prostriedkami
Požadovaný projekt je orientovaný na sprístupnenie elektronických služieb mesta Snina a zabezpečenie ich všeobecnej
použiteľnosti. Projekt Elektronizácia služieb Mesta Snina je predkladaný v rámci opatrenia 1.2 Elektronizácia verejnej
správy a rozvoj elektronických služieb na miestnej a regionálnej úrovni. Toto opatrenie je v priamej nadväznosti na
opatrenie 1.1 Elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb na centrálnej úrovni, v rámci ktorého sa
realizujú projekty súvisiace s informatizáciou spoločnosti a budovaním eGovernmentu na celonárodnej úrovni.
V rámci implementácie projektu sa vyžaduje naplnenie ďalších podmienok:
zabezpečiť dostupnosť relevantných dát vo forme otvorených štandardov (open data), pre potreby prezentácie týchto
dát prostredníctvom iných softvérových nástrojov resp. ich publikovania do centrálneho repozitára,
koncipovať informačný systém tak, aby bol prispôsobený na prechod a prevádzku v prostredí cloud-u (kritéria Cloud
Ready).
Jedným zo špecifických cieľov projektu je dobudovanie potrebných informačných systémov a zabezpečenie ich
interoperability ako aj integrovanie eGovernment služieb do celkovej architektúry eGovernmentu na Slovensku.
V rámci detailnej analýzy a návrhu integrovaného informačného systému môže vzniknúť požiadavka na iné externé
systémy verejnej správy. Medzi ne môžu patriť napr. katastrálne a mapové systémy, číselníky štatistického úradu SR,
číselníky Slovenskej pošty a pod. V prípade vzniku takejto požiadavky je možné integráciu realizovať neštandardným
spôsobom v zmysle navrhovanej SOA architektúry prostredníctvom Integračnej platformy.
Mesto plánuje vybudovať integrovaný informačný systém (IIS), ktorý by integroval aplikácie do jedného celku a
poskytoval všetky elektronické služby občanom a podnikateľom v zmysle príslušnej výzvy.
Cieľom riešenia je elektronizácia miestnej samosprávy a zavedenie spoločných dátových a technických štandardov na
základe spoločnej nomenklatúry pre procesy elektronických služieb podľa súvisiacich predpisov.
Vzhľadom na základný až stredný stupeň elektronizácie služieb občanom je nevyhnutné rozšíriť súčasné informačné
systémy o moduly a komponenty poskytujúce čo najširšiu mieru elektronizácie za účelom zvýšenia komfortu
vybavovania služieb z pohľadu verejnosti ako aj úradu samosprávy.
Samotný systém bude navrhnutý a implementovaný spôsobom, ktorý umožní pružne reagovať na zmenu vykonávaných
činností a procesov vyvolanú najmä zmenou príslušnej legislatívy, prípadne zmenou organizačnej štruktúry alebo
interných organizačných predpisov.
Vrstvy informačného systému mesta budú predstavovať logické zoskupenie komponentov a budú definované
nasledovne:
Front-office: Vrstva, ktorá priamo zabezpečuje elektronickú výmenu informácií medzi občanom/podnikateľom a úradom.
Kľúčovým prvkom tejto vrstvy je portál.....
Mid-office: Vrstva, ktorá riadi procesnú stránku podaní a súvisiacu orchestráciu zamestnancov mesta a jednotlivých
komponentov IS tak, aby na konci procesu bol k dispozícii požadovaný výstup.
Back-office: Slúži najmä ako dátový zdroj a úložisko pre jednotlivé procesy a ako vnútorná IT podpora úradu. Obsahuje
systémy pre vnútornú správu úradu, lokálne registre a dátové služby operatívnych dátových úložísk pre špecifické
agendy mesta.
Úlohou riešenia a implementácie nových modulov bude vybudovanie architektúry, ktorá bude založená na
viacvrstvovom, komponentovom, servisne orientovanom prístupe SOA, ktorej integračným prvkom bude Integračný a
procesný modul na princípe ESB. Každý komponent systému bude plniť jasne definovanú rolu. Komponenty si budú
navzájom poskytovať služby, ktoré budú voľne previazané pomocou integračného komponentu.
IIS bude zároveň integrovaný s Ústredným portálom verejnej správy a umožní využívanie centrálnych komponentov
ÚPVS. Používateľ tak bude môcť použiť rovnaké prihlasovacie údaje pre portály verejnej správy a samosprávy
(autentifikácia bude riešená cez modul IAM Identity and Access Management). Ak žiada o spoplatnenú službu, bude ju
môcť uhradiť cez Platobný modul. O spracovaní podania ho bude informovať Notifikačný modul. Všetku komunikáciu so
štátnou správou a samosprávou uvidí na jednom mieste cez modul eDesk.
Každú poskytovanú elektronickú službu môžeme stotožniť s určitým procesom, ktorý zabezpečuje interakciu jednotlivých
informačných systémov za účelom vygenerovania a poskytnutia požadovaného výsledku elektronickej služby.